02/2025: Laatu- ja toimitusvarmuusluvut v.2024
torstai 30.01.2025
Asiakasarvoa voi mitata monella tavalla – Kirikkeellä toimintamme tärkeänä tavoitteena on, että
-
Asiakkaalla on tyytyväinen kokoonpanija meidän toimittamien osien suhteen
-
Asiakkaan kokoonpanolinjat eivät pysähdy meidän takia
-
Laadulliset osat tulevat oikeaan aikaan silloin kun kokoonpano niitä tarvitsee
Nämä luo pohjaa sille, että asiakkaidemme asiakkaat saavat tuotteensa sovittuna aikana ja he vuorostaan pääsevät lunastamaan lupauksiaan asiakkailleen – asiakkaan menestys siis keskiössä.
No, mitenkäs se viime vuosi konepajamiehillä meni tältä osin ja onnistuimmeko tässä vai mänikö vatuloinniks ja kortin pelluuks, saiko asiakkaamme hyötyä?
- Kirike toimitti 11 465 hitsattua – koneistettua – pintakäsiteltyä myytyä kappaletta, joiden paino oli 1 kg – 2 000 kg välillä – tyypillisesti rusakon ja hirven kokoluokassa olevia tuotteita
- Kirike laatuvarmuus 98 % toimitettuun kpl-määrään peilaten
- Kirike toimitusvarmuus 73,5 % alkuperäiseen vahvistettuun peilaten ja toimitettuun kpl-määrään peilaten eli jos on pitänyt alkuperäistä vahvistettua toimitusaikaa säätää meidän tai asiakkaan pyynnöstä niin se näkyy tässä.
Oppina viime vuodelta ja eniten harmaita hiuksia aiheutti se, että kun meillä oli alkuvuodesta yhtä aikaa paljon uusia tuotteita työn alla eikä niille osannut varata läpimenoaikaan riittävästi resurssia, niin jonot tuppasi puuroutumaan, mikä aiheutti luvattoman paljon säätöä toimitusaikoihin. Tämä näkyi etenkin alkuvuodesta 2024 ja saimme asiat korjattua parempaan suuntaan useilla eri toimenpiteillä – alla olevasta kuvaajasta näkee toimitusvarmuuden kuukausiluvut tehdastasolla.
Sopimusvalmistuksessa (kuten monessa muussakin) tärkeää on luonnollisesti hinta, mutta kolikolla on toinenkin puoli… Mitä maksaa asiakkaalle jos proaktiivisuus, laatu- ja toimitusvarmuus eivät ole toimittajalla kunnossa?